Top 250



De 2025-editie van het Top 250 Insights Report belicht de snelst groeiende en meest innovatieve bedrijven van Nederland. De bedrijven zijn ouder en volwassener dan ooit (gemiddeld 33,4 jaar), met een versnelling van hypergroei (34%) en meer dan 179.000 gecreëerde banen sinds 2021. Groei decentraliseert zich buiten de Randstad, terwijl duurzaamheid, AI-toepassing en genderdiversiteit belangrijke thema’s blijven in de toekomst van Nederlandse groeibedrijven.

Is jouw bedrijf Top 250 waardig?
Verdient jouw bedrijf een plaats in de Top 250 van snelstgroeiende bedrijven in Nederland? Schrijf je nu in voor de editie van 2026 en wij houden je op de hoogte!
Wat is de Top 250?
De Top 250 belicht de 250 meest innovatieve en snelst groeiende bedrijven in Nederland en zijn geselecteerd op basis van weging van absolute (in aantal) en relatieve groei (in percentage) van het aantal omzet en/of FTE's tussen 2022 en 2025 (OECD, 2016)
Belangrijkste inzichten


De Top 250 als banenmotor
De 2025-cohort van de Top 250 heeft in de afgelopen drie jaar meer dan 179.000 banen in Nederland gecreëerd. Met een stijging van de gemiddelde bedrijfsomvang van 974 FTE’s in 2023 naar 1.205 in 2024, laten deze snelgroeiende bedrijven zien dat zij niet alleen snel uitbreiden, maar ook werkgelegenheid op ongekende schaal realiseren.

Volwassen bedrijven dragen steeds vaker groei
De Top 250 van dit jaar kent de meest volwassen groep tot nu toe, met een gemiddelde leeftijd van 33,4 jaar. Het stereotype van de “jonge scaler” maakt plaats voor gevestigde bedrijven die hypergroei en veerkracht in het Nederlandse groeilandschap aanjagen.

Meer vrouwen in leiderschap, maar kloof blijft
Dit jaar heeft 28% van de Top 250 bedrijven ten minste één vrouwelijke oprichter of C-level leider, een lichte daling ten opzichte van 2024. In bredere leiderschapsteams is er wel vooruitgang, met 41,6% van de bedrijven waar ten minste één vrouw in het topmanagement zit.
Duurzame snelle groei in Nederland komt steeds vaker van volwassen, goed georganiseerde bedrijven. Het gaat niet langer om de jongste ‘raketschepen’ die één seizoen vooruit sprinten, maar om ondernemingen die hun werkwijze hebben opgebouwd, getest en verfijnd. Wie in de Top 250 wil komen én blijven, moet niet jagen op pieken, maar een besturingssysteem bouwen dat snelle groei kan opvangen zonder de maat te verliezen.

Onze aanpak
Top 250 van Nederland is een jaarlijkse onderzoekspublicatie van Erasmus Centre for Entrepreneurship. Het onderzoek en evenement worden ondersteund door nlgroeit, Gemeente Rotterdam, Gain.pro, Dealroom, HelloPrint, SAU, Van Lanschot Kempen, Rabobank, Erasmus Enterprise, en Team Rockstars. Dit rapport geeft actueel inzicht in de Top 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland. De lijst onderscheidt zich van andere lijsten door de focus op zowel absolute als relatieve (in percentage) groei van bedrijven die aan het begin van de meetperiode al 10 FTE's hebben.

Ons trainingsaanbod
Strategic Foresight en Futures Thinking stelt bedrijven in staat om te reageren op onzekerheden, het innovatievermogen te verbeteren en hun strategie toekomstbestendig te maken. Deze interactieve sessies nemen het voorbeeldgebruik van Strategic Foresight door wereldwijde organisaties zoals het World Economic Forum en passen dit toe op het MKB.
Scaleup training op maat met onze senior facilitators Prof. dr. Justin Jansen en Prof.dr. Tom Mom. Justin Jansen is hoogleraar Corporate Entrepreneurship bij RSM en staat bekend om zijn baanbrekende inzichten in het opschalen van bedrijven, leiderschapsexcellentie en de organisatiestrategieën die blijvend succes stimuleren. Tom Mom is hoogleraar aan het Department of Strategy & Entrepreneurship van RSM en academisch directeur van de Executive MBA van RSM. Hij wordt geprezen om zijn onderzoek naar strategische vernieuwing en groei van organisaties en strategie-implementatie. Mom trainingen voor ondernemers, managers en beleidsmakers.
Voor Nederlandstalige teams nodigen we je uit om een kijkje te nemen bij Groiecollege, een programma in samenwerking met NLgroeit gebaseerd op inzichten uit ons scaleup onderzoek.


