News

Van startup tot scale-up in drie jaar tijd: Red je Pakketje lukte het

4 March 2020

Opgericht in 2016 en nu al één van de 250 snelst groeiende bedrijven van NederlandIn drie jaar tijd groeide nieuwe pakketbezorger Red je Pakketje uit tot een organisatie met in december 2019 431 medewerkersEn het bedrijf is nog lang niet uitgegroeid, aldus mede-oprichter Sam Rohn 

Als reactie op zijn frustratie over de werkwijze van pakkettransporteurs richtte Sam Rohn samen met twee compagnons Red je Pakketje op. ‘In 2020 groeien we in lijn met voorgaande jaren en werken we naar een enorme uitbreiding in Nederland en wellicht zelfs daar buiten’, aldus CEO Sam. ‘Vanaf dag één dachten we na over de impact van onze groei op het bedrijf, de processen en het team. Vaak was de conclusie: focus. We hebben daarom heel erg lang (veel langer dan mensen denken) uitbreiding van onze diensten uitgesteld.’ Zo werd Red je Pakketje al snel gevraagd om ook in België te rijden en om speciale diensten als zware of grote bestellingen te leveren. Dit soort vragen toetsten de oprichters steeds aan dezelfde beslissingscriteria. ‘Wij kozen er keer op keer voor om alleen te doen wat we goed konden en alleen als we dit konden standaardiseren. Pas als iets daar aan voldeed voerden we het uit en begonnen we het te verkopen. Zo voorkomen we tot op de dag van vandaag dat we ons gaan ‘oversellen’. 

Consument voorop
Red je Pakketje zet altijd de consument op één en positioneert zich daarom vooral als kwaliteitsdienst. Hiermee voorkomt het bedrijf ontevreden klanten die willen overstappen naar andere spelers en hoeven ze minder tijd te besteden aan pricing. Sam: ‘Als je dienst objectief de beste is en zich op meerdere manieren terug verdient door bijvoorbeeld een hogere conversiedan is de prijs secondair. Door steeds dicht bij onszelf te blijven en het beter te doen dan de concurrentie bleef onze groei versnellen. Nu inmiddels hebben we meer dan 23.500 recensies van consumenten ontvangen waar we gemiddeld een 9.2 uit 10 scoren. Dit is voor veel webshops al enorm hoog, maar lijkt voor vervoerders haast onhaalbaar. 

Groei & bedrijfscultuur behouden
Na het snel opschalen, is het voor Red je Pakketje van belang deze groei vast te houdenHet bedrijf behoudt hiervoor haar focus op kwaliteit en het uitbreiden van haar standaard diensten met nieuwe opties en gebieden die dankzij een snelle groei in het aantal medewerkers nu gestandaardiseerd en kwalitatief goed uitgevoerd kunnen worden. Volgens Sam blijft hierin de grootste uitdaging om keuzes te maken, zowel in producten als in doelgroepen: ‘Als je voor iedereen werkt werk je immers voor niemand. Dit geldt in zekere zin ook voor je producten. Wil je alles tegelijk doen dan zul je niks af krijgen en dus niks doen.  

Met de snelle groei is de cultuur binnen Red je Pakketje intern een belangrijk aandachtspunt. Zo reist het MT wekelijks af naar één van de zeven locaties in het land om lokaal iedere nieuwe medewerker toe te kunnen spreken. Sam: ‘We vertellen iedereen waar we vandaan komen en waarom we dingen doen zoals we ze doen. Daarnaast leg ik bijvoorbeeld in onze nieuwsbrief steeds een onderdeel van het bedrijf uit zodat iedereen begrijpt wat we aan het doen zijn en wat we willen bereikenMedewerkers worden vervolgens aangemoedigd om zelf na te denken over hun rol binnen de organisatie, maar er wordt ook veel tijd en aandacht geschonken aan coaching van teams en individuen. Een sterke cultuur is en blijft cruciaal.’  

De grote marktleiders verslaan
Red je Pakketje bevindt zich in een markt met grote marktleiders zoals PostNL en DHL, maar weet zich onder andere door haar kwaliteit en sterke klantbeleving toch te onderscheiden en zich te vestigen in de groeiende pakkettenmarktSam adviseert ondernemers die overwegen een markt te betreden met grote spelers zich niet af te laten schrikken. ‘Juist die grote partijen zijn vaak arrogant en zullen ondanks de grote zakken geld langzamer bewegen en voorzichtiger zijn dan jij. Hierdoor maak je ook tegen grote spelers vaak veel meer kans dan je denkt.’

Share this: